11 februari 2008

Night of the Gypsies


Vanmorgen stond een kaartje kopen voor de Taraf de Haïduks als eerste op mijn programma. Om 10.00 uur ging de kassa van de Oosterpoort open en de Frater was de eerste klant vandaag.
“Hoeveel kaartjes wilt u hebben, Frater?”
“Nou eh, eentje mevrouw.”
“Das prima, mag ik uw postcode en huisnummer?”
Dat is nieuw voor de Frater. Om een kaartje voor een voorstelling in de Oosterpoort te kunnen kopen, hebben ze mijn adresgegevens nodig?
“Mevrouw u kunt € 22 van mij krijgen, maar mijn adresgegevens lijken mij niet noodzakelijk om een kaartje te mogen kopen.”
Ja mensen, het aanleggen van een database is zo’n lucratieve bezigheid, dat de afdeling kunst en cultuur zich er ook al mee bezig gaat houden.
De dame achter de kassa was blijkbaar niet van mijn repliek gediend en een onweer stond op losbarsten. Het gratis programmaboekje kon er niet meer bij haar van af, dat moest ik dan maar in de foyer opsnorren, tussen alle andere reclame. Ik wenste haar nog een fijne dag en ging naar op zoek naar mijn fiets, de zon scheen en de wereld wachtte.

Sneu vindt de Frater zoiets, dat een arbeider zich persoonlijk aangevallen voelt, als een klant niet ingaat op een vraag van hogerhand. Een verzoek dat de arbeider in opdracht van zijn/haar baas moet vragen, niets persoonlijks, gewoon werk en in mijn geval zelfs geen werk.
Mevrouw achter de balie had zich als hoogste doel gesteld; het tevredenstellen van haar superieuren, daar waar ik altijd ‘de klant is koning’ met de paplepel ingegoten kreeg.
Ik kom dit soort verzoeken de laatste tijd meer en meer tegen en daar waar het niet noodzakelijk is, zal men van mij geen gegevens krijgen. Men hoeft geen adresgegevens, telefoonnummer, bankrekeningnummer, kenteken van mijn auto of schoenmaat als ik bij de kruidenier om de hoek een pakje koffie ga kopen. Hij verleidt ons met een bonuskaart, waarmee kortingen op sommige artikelen verkregen wordt. Laat men de bonuskaart scannen, om een paar centen korting te verkrijgen, wordt meteen onze hele inkoop in de computer opgeslagen. Ook ons koopgedrag probeert men dus in een database te verwerken.
Om dezelfde reden betaal ik dan ook NOOIT met mijn bankpas. Ik ga eerst naar de flappentap en betaal vervolgens cash, dat wat ik nodig heb. Ik sta dan ook altijd verbaasd over het feit dat zoveel Nederlanders onwetend en niet nadenkend aan deze systemen meewerken. Ja, ik vermoedde het allang: In elke Nederlander schuilt een spion!
Straks moeten we nog een pasje aanschaffen om naar de wc te mogen. Kunnen ze het toiletbezoek van de medemens gaan registreren.
Ik zal woensdag de proef op de som doen in de Oosterpoort bij de Taraf de Haïduks, waar het bier weer ruimschoots zal vloeien en mijn blaas frequent geleegd moet worden.
Zonder vertoon van een legitimatiebewijs natuurlijk!

9 opmerkingen:

Anoniem zei

Yessssss, morgenavond met de voetjes van de vloer heer Venerius. Dat wordt genieten van een heerlijk avondje en zoals u zei, dat wordt tevens een avondje trainen van de blaas. Ennu, ik had hetzelfde als u wat betreft de adresgegevens. Ook ik zei, dame, ik kom hier voor een kaartje .....maare, ik wil u mijn adres wel geven hoor....wat schuift het ;-) zei ik met een glimlach waarop ze ook toch wel in de gaten kreeg dat het spreekwoord 'voor wat, hoort wat' van toepassing was. 10 gratis pilsjes of een avondje met me uit. Zeg het maar. Hierop bedacht ze zich en kreeg ik een a.u.b. mijnheer uw kaartje. Ja, maareh ...niet geschoten is altijd mis geschoten ontsnapte me nog aan de lippen. Wellicht tot woensdag a.s.

Laterzzz,
Marinus ;-)

de Frater zei

Ja Marinus, als u mij dat voorstel doet dan kiest de Frater toch mooi voor die 10 biertjes! Als wij die dame vanavond zien, wil ik die biertjes ook nog wel met haar delen. De Frater is de beroerste niet!
Zo niet, dan lijkt het erop dat wij en Master Peanut het fust gaan legen, das ook niet beroerd.
Vanavond de voetjes van de vloer en morgen een betonnen kop.

de Frater zei

I.D.D
Macek sam.
Bolli me glava!

Anoniem zei

Moi,
Wat zeg ie nou weer den ?
Nou, as ze me goat vroagn om mie te legitimeeren veur een dikke bruune rakker, dan leg ik ze veurtoan wal in een bloembak neer!
Groetn,
Jan

de Frater zei

@Jan,
uw ip-adres is bij de redactie bekend, uw manieren nu ook!
Gelukkig zijn de bloembakken van de Frater niet publiekelijk bereikbaar.

Anoniem zei

Geachte eerwaarde,

Toch heeft die ietwat vulgaire Jan (@Jan; let op Uw spraakgebruik beste Jan; mede-Noorderling?; Drenthe wellicht? Eigen boerderijtje met Septic-tank? Dus neemt het niet zo nauw met het poep-gebeuren? ) een punt te pakken. Het is toch van de zotte dat de kosten voor de reiniging van het oppervlaktewater elk jaar weer toenemen. De burgers betalen een zuur gelag voor een systeem wat feitelijk nodeloos in stand wordt gehouden door wat door deskundigen wordt omschreven als de "Water-maffia". U moet daarbij denken aan Rijkswaterschap, de lokale waterwchappen, enz. Met een vrij eenvoudige aanpassing aan Uw toilet kunt U uw eigen uitwerspelen eenvoudig en reukloos compesteren naar een zeer voedings-en mineralenrijke mest voor uw tuin en/of bloembakken. Dat wij voor onze hoopjes, die wij met duur en gereinigd water via het rioolsysteem opnieuw het oppervlaktewater insturen, is in feite een viceuze cirkel. Zo houden de water-reinigende organisaties reden tot bestaan en kunnen wij ieder jaar meer betalen voor iets wat elementair is aan ons bestaan. Gewoon poep !

Wens U een milde digestie voor deze zonnige zondagmiddag,

Gegroet,

Ignatius

de Frater zei

Beste Ignatius, geldt dat ook voor het fratertje?

Anoniem zei

Beste eerwaarde,

Dat geldt in deze niet voor het fratertje.
Die poeft onbeduidende faeces uit zijn cloaca.
Hij kan ook niet zo mooi fluiten als de fluitist van de onvolprezen Taraf de Haidouks !
Onopvallend vogeltje eigenlijk.
Maar wel leuk om in de kijker te krijgen.

Goedenacht,

Ignatius

Anoniem zei

moi,
Doar schiet ie mooi noast de pot ignatius. want ik kom nie uut Drente
Ie moet niet zoveul boekn lezen moar wat meer tv kiekn slimmerik
groetn,
Jan