13 februari 2008

Kort Lontje


Gisteren werden in Denemarken drie (!) mensen met een Arabische achtergrond opgepakt, die Kurt Westergaard (72 jaar) wilden vermoorden. Kurt Westergaard is een van de Deense cartonisten, die in 2005 spotprenten van Mohammed uitbrachten, waarna in de Islamitische wereld de pleuris uitbrak en zeker twee Deense ambassades in rook opgingen.
Daar de Frater niets van doen heeft met censuur of rituele ambassade-verbrandingen, laat staan executies vanwege tekeningen, prijkt vanaf vandaag uit solidariteit, Kurt’s spotprent op mijn blog.
Zijn er zieltjes die hierdoor gekwetst raken, schroomt niet en meld u bij de boksende Frater, misschien kan hij u dan duidelijk maken wat een echte kwetsuur is.

7 opmerkingen:

Anoniem zei

Salut Frater,

S'il n'y a pas de solution c'est qu'il n'y a pas de problème!

Au revoir,

Francois la Poubelle,
d'un banlieu anonym

Anoniem zei

Beste eerwaarde,

Hoewel ik Uw nobele streven om een bejaarde cartoonist in bescherming te nemen vanzelfsprekend waardeer, wil ik toch even kritisch noot plaatsen. Er is in de Westerse wereld een toenemende tendens naar een traditioneler geloofsleer onder islamitische autochtone jongeren te bespeuren. Dit heeft verschillende oorzaken; kleinere kansen op de arbeidsmarkt, het zich niet tot de samenkleving voelen behoren, wat weer een gevolg is van maatschappelijke discussies naar aanleiding van 9/11 en the continueing aftermath (Irak- Afghanistan oorlogen) , de grote politieke problemen in het Nabije en Midden-Oosten, enz. en een relatief kleine groep geloofsfanaten die handig op die gevoelens van onvrede en identiteitscrisis inspeelt door actief zieltjes te werven. Hoewel ik de agressieve reacties op een spotprent als deze niet kan begrijpen, omdat ik ben opgevoed in een samenkleving waar het intrappen van heilige huisjes niet tot standrechterlijke executie, eewige vervloeking of ex-communicatie zal leiden. Vind ik het jammerlijke aan deze prent dat het na alle nodeloze ophef nu makkelijk gebruikt kan worden door juist die personen of organisaties die er voor eigen macht en zielteswinnerij belang bij hebben om de tegenstellingen te benadrukken. Bijv. een schreeuwende moeftie of Geert. Zoals u weet beste frater, enkele honderden jaren geleden maaktte Uw kerk in Nederland ook korte metten met 'godslasteraars'. In Spanje had men zelfs een eigen knokploeg gevormeerd; de beruchte Spaanse inquisitie die kruidenvrouwtjes in het water gooiden om te zien of ze wilden drijven zodat ze daarna publiekelijk konden worden verbrand. Puur om het wij-gevoel (wij zijn de ware gelovigen) te kunnen onderspreken en te beleven. Hoewel het nooit de intentie is geweest van de cartoonist is de afbeelding van deze explosieve profeet nu een icoon geworden voor het wij-zij gevoel. Daarmee is ook de grap eraf.. Als ik U was zou ik mij beperken tot een steunbetuiging aan Kurt Westergaard in verband met de doodsbedreiging maar niet het gevecht zoeken met een onzichtbaar tegenstander die Uw spelregels nooit zal begrijpen. Er zijn duidelijker doelwitten die U met uw scherpe uppercut's kunt vloeren.

Hoogachtend,

Ignatius

de Frater zei

Beste Ignatius, de Frater is zeer vereerd met uw welgemeende bezorgdheid en wijze woorden.
Op de dag van de afslachting van Theo van Gogh werkte de Frater op de mediatheek van een scholengemeenschap (met vwo havo en vmbo) in Groningen. Toen het nieuws die ochtend binnenkwam, stormde de mediatheek vol met over het algemeen de zwakkere allochtone broeders(vmbo en onderkant havo) en de site Maroc.nl lag zowat plat. Ik moet zeggen dat ik deze figuren zelden zo gelukkig en in een overwinningsroes gezien heb als die ochtend. Een gevoel van, zie je wel, wij staan niet alleen in onze afwijzing van die verguisde Nederlandse samenleving!
Een afwijzing die ze, zoals de wind waait zo waait mijn jasje, te pas en te onpas hanteerden.
De school was, als verlengstuk van de samenkleving, not done, maar op hetzelfde moment ook weer tof, omdat diezelfde school 40 computers ter beschikking had, waar ze nu massaal Maroc.nl konden lezen.
Ook ik zie de parallellen met een allesoverheersende domheid ten tijden van de inquisitie, alhier, maar noem de Frater zijn levensovertuiging nooit in een adem met de RK kerk als instituut. Die vertegenwoordigd namelijk al datgene waar hij tegen strijdt!
Ook ik zie dat uitgekookte figuren misbruik maken van de theologische zoektocht van de tweede en derde generatie allochtonen. Andere daarentegen, maken weer misbruik van de onrust die daardoor heerst bij de autochtonen, blonde Greet bijvoorbeeld.
Toch blijf ik bij mijn beslissing om die spotprent op mijn site te plaatsen. De strijd tegen, ook onzichtbare, tegenstanders blijft de rode draad in de Frater zijn leven en hij zal geen duimbreed wijken voor doorgedraaide fanaten van welke politieke of godsdienstige stroming dan ook.
Om dan nu maar te sluiten met de historische Spaanse woorden:
NO PASARAN !

Anoniem zei

Geachte heer Venenius,

Heb er even wat langer over moeten nadenken wat betreft uw bericht 'Kort Lontje' om er op te reageren en ben net al s de heer Ignatius tot de conclussie gekomen dat het afbeelden van de profeet niet ten goede zal komen om het af te beelden op uw weblog. Hiermee bereikt u het tegengestelde. O.a. dat men uw blog's minder of helemaal niet meer interessant genoeg zijn om te lezen. Op deze manier ben u op dezelfde wijze bezig als de moslims zelf. Ik snap wat u bedoelt met uw reactie op die van dhr. Ignatius waarin u liet weten dat

'Toen het nieuws die ochtend binnenkwam, stormde de mediatheek vol met over het algemeen de zwakkere allochtone broeders(vmbo en onderkant havo) en de site Maroc.nl lag zowat plat. Ik moet zeggen dat ik deze figuren zelden zo gelukkig en in een overwinningsroes gezien heb als die ochtend. Een gevoel van, zie je wel, wij staan niet alleen in onze afwijzing van die verguisde Nederlandse samenleving!

Nee, dit lijkt me niet de manier waarop u zou moeten reageren door er een afbeelding te plaatsen op uw blog van de profeet. Echter ik begrijp wel de frustatie maar in wezen reageert u hiermee op dezelfde manier zoals ook de ' Laat ik zeggen ' de gefrustreede Moslims in onze NL samenleving '

U kent de gezegde 'actie geeft reactie', wij, u en ik en vele anderen zullen eigenlijk hier boven moeten staan want collectief gezien is het een kwestie van tijd dat de 'Gefrustreerde Moslims' ons land zullen verlaten.
Immers, afgelopen week zijn de eerste al vertrokken uit NL. De gematigde moslims, waarvan ik een paar ken, schamen zich 'behoorlijk' voor hun broeders / zusters die misbruik maken van onze gastvrijheid in NL. U weet net zo goed als ik dat er vele groepen zijn van Moslims die ieder verschillende de Koran interpreteren. Diverse Koranexpexperts zoals ze zichzelf noemen zijn er nog niet eens over uit wat er precies word bedoeld met bepaalde stukken in tekst in de Koran en dat is toch eigenlijk ook hetzelfde als bij de 'Crishtenen' zoals ze zichzelf noemen die denken dat ze het op de juiste manier interpreteren met hun 'Bijbel' waarin het woord 'WIJSHEID' vele malen word geschreven. Inderdaad geschreven, maar wat is dan eigenlijk ' Wijsheid' ?............Tsja dat weten zelfs de meeste aanhangers van het het Christendom nog niet eens.

Whalla, ..............alles wat met het geloof te maken heeft komt alleen maar 'ELLENDE' van. Is de zoon van God ' Jezus nou voor de gelovigen op aarde gekomen om ze tot inzicht te laten komen of voor de heidenen. ......volgens mij voor de heidenen. Want gelovigen ' wisten het immers al hoe het zat ' .....ja dus, want die liepen met oogkleppen op en die kun je in de hedendaagse tijd zien in alle gelovigen die anderen 'HUN GELOOF' willen opleggen van welke geloof je ook en dat zijn 'de fundamentalisten'. Bij deze verzoek ik u de prent van hun profeet dan ook van uw blog te verwijderen om bovengenoemde redenen. Want u provoceert alleen maar onnodig.

M.v.g.
Marinus

de Frater zei

Beste Marinus, de Frater peinst er niet over om dit artikel en tekening van zijn blog te halen.
Zolang wij hier in Nederland wonen hebben wij een vrijheid van meningsuiting en staan de kunst en staat al jaren los van het geloof.
De kunst waarin en waarmee men uiting kan (en mag!) geven aan zijn gedachten en gevoelens, zoals de heer Westergaard een verband ziet of voelt tussen een explosief tulband, Mohammed en het gedrag van doorgeslagen Islamfanatici.
Zo heb ik deze plaat ook altijd gezien en kan er van genieten dat iemand zoiets met zijn vrije geest kan bedenken.
De Frater is absoluut niet van mening dat hij door het plaatsen van dit artikel(en tekening) een oorlog ontketent of olie op een al bestaand vuur gooit. Het probleem is de kortzichtige en intolerante houding van een klein deel der Islamieten. De Frater is dan ook niet van plan hunswege zijn blog aan te passen of deze mensen met fluwelen handschoenen te benaderen.
Ook vind ik het jammer dat dit door u als provocatie naar de Islam gezien wordt, dat is namelijk precies hetzelfde wat die fanatici doen. Wij hebben hier altijd een tolerante houding gehad t.a.v. ieders geloof. Een spotprent van Jezus in de krant, zal in Nederland hooguit een lachsalvo doen ontketenen en een tiental abonnementsopzeggingen in Staphorst en Rouveen.
Dus neem niet nu het “ons zijn beledigd, wij willen wraak” houding van fundamentalisten over, maar behoudt de Hollandse nuchterheid en vrijheid, en geniet van de humor van zo’n prent. Zij willen namelijk dat wij ons aanpassen aan hun denken en daarnaar handelen, zo niet zullen zij wel even in naam van, onthoofden.
Nou Marinus, gelukkig leven U en ik nog steeds in een land dat een scheiding van kerk en staat heeft. Dat moet ook zo blijven en zijn er mensen die het er niet mee eens zijn dat hun profeet straffeloos in een spotprent figureert, dan lijkt het mij beter dat ze vertrekken naar.

Groeten F.V.

de Frater zei

elders.

de Frater zei

Oei, oei.
De Frater is net ter oren gekomen dat die clown van een Wilders dezelfde afbeelding in zijn Fitna gebruikt heeft. Kurt gaat hem nu voor het gerecht slepen omdat hij daar nooit toestemming voor gaf.
Bij deze betuigt de Frater zijn spijt voor het, eveneens zonder toestemming, plaatsen van Kurt's tekening. Hij zal spoedig ter confessie gaan en zijn penetentie ondergaan.