10 januari 2008

Het dropje van Opa


Na zo’n 35 jaar sigaretten, sigaren en pijp gerookt te hebben ben ik ondertussen alweer anderhalf jaar clean. De frater gaf, spreekwoordelijk, de pijp aan Maarten of had er tabak van. Debet hieraan was niet alleen de almaar groter wordende macht van de antirook-Taliban, die mij en mijn collega rokers steeds meer rookplekken afnam, maar vooral het hoesten als ik ’s morgens opstond, deed voor mij definitief de knoop doorhakken. Dat de buren in mijn rokerstijd nooit aanklopten vanwege lawaaioverlast als ik weer eens mijn longen leeg blafte, verbaast mij nu nog steeds.
Om nu te zeggen dat ik niet meer verslaafd ben zou een leugen zijn. Gisteren nog dacht ik aan het roken van zo’n lekker sigaretje, een ritueel wat decennia lang mijn pauzes, ontmoetingen, feestelijkheden, na gedane arbeid, opstaan en horeca bezoek beheerste. Het gebeurt niet zo vaak meer, maar toch, af en toe als de situaties zich voordoen komt die drang naar boven.
De eerste twee maanden waren verschrikkelijk. Wat moest de frater in godsnaam nu met zijn handen doen, als hij een bekende op straat tegenkwam. En hoe kon ik mijn pauzes vullen? Toch niet alleen met eten, om nog maar te zwijgen van mijn slapeloze nachten.
Na die tijd waren de eerste gevolgen al direct zichtbaar, 20 kilo in drie maanden erbij. Ik leek wel een echte Capucijner. Nu is mijn gewicht alweer tijden stabiel rond de 100 kg en heeft de strijd tegen het overgewicht de plaats ingenomen van die tegen het roken.
Achteraf gezien ben ik misschien wel op tijd gestopt met mijn verslaving, want dit jaar moeten zelfs de laatste bolwerken van de rokers eraan geloven. De horeca namelijk, moet op 1 juli 2008 rookvrij zijn.
Hoe moet dat nu verder voor onze tabaksjunkies? Een opvang zoals wij die al jaren kennen voor de heroïne-, cocaïne- en alcohol-verslaafden, bestaat er niet. Ik heb ook nog niet gehoord van AA zelfhulp groepen.
De frater weet de oplossing. Die werd hem jaren geleden aangereikt door zijn naamgenoot, opa Gijs. Als klein fratertje ging ik op zondagmorgen na het kerkbezoek altijd naar opa waar de mannelijke helft van de familie steevast aan het klaverjassen was. Fijn was dat om als 5 jarige bij de grote mannen te horen. Maar dat kerkbezoek maakte je ook hongerig en het duurde nog wel een uur eer de vrouwen hun wederhelften en kroost kwamen halen voor de maaltijd. De grote kerels hadden blijkbaar geen last van honger want ik zag ze altijd kauwen op iets wat zwart en kleverig was. Ha, dropjes dacht ik in mijn onwetendheid en vroeg aan opa of ik er ook een mocht. Welja, zei opa om van mijn gezeur af te komen, hier heb jij er ook een, maar wel opeten! Ik heb het geweten. Het resterende uur, tot mijn moeder ons kwam halen, lag ik kotsend en badend in het zweet boven de composthoop in de tuin, zwerend dat als ik eenmaal beter zou zijn, ik nooit meer een dropje van opa wilde hebben.
Ja het dropje bleek pruimtabak te zijn, iets wat vroeger veelvuldig gebruikt werd, maar heden ten dagen in de vergetelheid is geraakt.
Dus verstokte rokers in Nederland, blijf uw nicotineverslaving voeden en stap over op pruimtabak. Gegarandeerd geen afkickverschijnselen!
Anders weet de frater er nog wel een, snuiftabak, echter dat ligt nogal gevoelig in de horeca!

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Geachte heer Venerius,

Het doet mij deugt om te lezen dat u anderhalf jaar geleden een serieuse poging heeft ondernomen om te stoppen met roken en nog steeds in uw poging bent geslaagd. En ja, dat heeft de eerste tijd heel wat 'gekost' aan diverse ongemakken zoals ik uit uw blog heb kunnen lezen. Waaronder het toenemen van uw gewicht. Het is toch eigenlijk wel raar he, dat, wanneer je stopt met roken, er weer een ander 'ongemak' boven komt drijven en dat weer met een volgende strijd aan de gang moeten. Dat hoeft natuurlijk niet wanneer dat ander ongemak ons niet direct in de weg zit. Maar goed, u als Frater Venerius heeft toch ondertussen in een aantal van uw verhaaltjes laten weten dat uw een bewuste zoeker bent naar meer en bv bewust de 'eenzaamheid'opzoekt om 'Een' te zijn met 'God' of anders gezegd met 'het onnoembare'. En volgens mij moet je daarvoor toch een bijna 'vrij' leeg of gedachteloos moment of momenten moet hebben omdat te kunnen 'ervaren'. Wat ik wil zeggen is om dat proces in goede banen te leiden hebben ze in de kloosters toch een soort van eed moeten afleggen om langzamerhand van de aardse geneugten af te komen ? Welnu, u als Frater Venenerius bent dan welliswaar niet meer in een klooster fysiek aanwezig om aan dat proces deel (24 uur per dag) maar u doet dat op eigen kracht in uw eigen vertrouwde omgeving.
Tsja, .............je moet er wel wat voor doen he !, om los te komen van de aardse geneugten , maar goed volgens mij is het de inspanning wel waard (geweest). Gaat voort met uw strijd broeder Venerius om los te komen van de aardse geneugten. U bent al een mooi eindje op weg en het 'Zicht' zal steeds helderder worden op uw eigen 'uitgestippelde weg', u zult naarmate uw aardse lasten die u onderweg afwerpt steeds sneller gaan en daar komen wat u als doel heeft gesteld.

....Maareuh,..keep in mind, ga niet te snel met het los laten van uw persoonlijke begeerten want het roept tegenreacties op in uwen bewustzijn, ....maar dat wist u natuurlijk al.

Veel sterkte toegewenst in uw pogingen om 'los te komen van alle aardse ongemak.

Frater Marinus ;-)
Betekenis van Marinus in het Latijn: http://www.gerardlenting.nl/naam/namenm2.html

Anoniem zei

Beste Marinus, anders had ik wel Frater Castimonius geheten.