03 april 2008

De Politie als incassobureau van de staat.


Afgelopen jaar blijkt er een record aan verkeersboetes te zijn uitgeschreven in Nederland. Nog nooit werd er zoveel geld binnengehaald door onze speurneuzen te velde en de schatkist stroomde over. Dit kwam mede door druk van de regering, die stelde een quotum vast waar elk corps aan moest voldoen. Werd dit niet gehaald dan volgde onherroepelijk een strafkorting. Iedere corpschef op zijn beurt voerde de druk naar de werknemers op om zo zijn eigen bazen weer tevreden te stellen.
De politie werd beoordeeld op het aantal uit geschreven boetes en niet op het aantal opgeloste of verijdelde misdaden. Als men gaandeweg het jaar er achter kwam dat men onder de landelijke norm zat, moest dit als de bliksem bijgesteld worden door snel maar even een controle op de fietsverlichting in te lassen, of met laserpistolen een 30 km straat op stelten te zetten. De benodigde mankrachten werden dan maar noodgedwongen van de misdaadbestrijding afgehaald en met pen en bonnenboekje de straat opgestuurd. Meer blauw op straat, de burger was ook weer tevreden.
Tot dat die zelfde burger de bonnenplicht zelf aan den lijve ondervond. Waarom nu een bekeuring geven voor dat spatbord dat niet witgeverfd was, of voor door rood licht fietsen als er geen verkeer aankwam? Ja meneer, Befehl ist Befehl! U nu geen bon, ik straks geen brood!
De politie uw vriend en helper is verworden tot lik op stuk, kassa.
Het bedrag dat de staat ontvangt via bekeuringen is onderhand al een wezenlijke post op de begroting geworden, daar waar het in den beginne ging om een corrigerende strafmaatregel, kan de staatsbegroting tegenwoordig niet meer sluitend gemaakt worden zonder deze inkomenspost.
Nu de burger op zijn beurt de bekeuringen, als een noodzakelijk kwaad, ook in zijn begroting inpast, gaat de staat over op de volgende stap. Verhogen die boetes, niet vanwege de inflatie, maar vanwege het graaiprincipe dat elke Machiavellistische heerser er op na houdt.

Eerst dacht ik aan een 1 April grap, maar het is meer om te huilen.
De Politie als incassobureau van de staat om de boekhouding sluitend te krijgen. Hiermee haar eigen geloofwaardigheid ondermijnend en de verhouding burger-agent tot Siberische temperaturen laten dalen(bij diegenen die überhaupt nog vertrouwen in oom agent hadden).
Als ik het goed bezie is de beste manier heden ten dage om de machthebbers te bestrijden door absoluut geen enkele overtreding meer te maken, waardoor er gigantische tekorten op de staatsbegroting ontstaan, de economie in elkaar stort, oom agent geen geld meer krijgt en het bijltje erbij neer gooit, de boevenkliek in Den Haag geen bescherming meer heeft en de macht op straat ligt.
De staat die zijn eigen graf graaft, door buiten de burgerlijke gehoorzaamheid te rekenen.

6 opmerkingen:

Anoniem zei

Beste eerwaarde,

Ik zag onlangs in het Dagblad van het Noorden een foto van een Poolse auto waar in totaal 15 bekeuringen onder beide ruitenwissers waren gepropt.
Dit voor ongeoorloofd parkeren ergens in het mooie Grunnen. Dat het een Pool is die dit lot treft zal veel medelanders doen grinniken. Ik kan u echter verzekeren dat nationaliteit hier weinig mee heeft te maken. Het is de situatie (misschien ligt de arme man wel in een ziekenhuis?) waar de hermandad gretig misbruik van maakt. Mij is eens iets soortgelijks overkomen vanwege een niet apk-gekeurde auto, die op een rustige parkeerplaats in een woonbuurt stond geparkeerd en overigens keurig verzekerd was en ik betaalde ook netjes wegenbelasting. Men fliktte het om mij na 2 maanden overtijd twee bekeuringen binnen 24 uur te geven en in de daarop komende weken nog eens 4 en 1 van de RDW, in toiaal 6 x 180 gulden waardoor ik de schade van een niet door mij veroorzaakte aanrijding niet langer kon betalen; ik was aan het sparen voor de reparatie van 1200 gulden) en noodgedwongen (de politie ging maar door met bonnen uitschrijven, ook nadat ik op alle bureau's had gewaarschuwd dat ik in gesprek was met garage) ) na een maand afstand van de auto moest doen voor een belachlijk bedrag. Uiteraard schreef ik protest aan bij de Officier van Justitite en die wist mij droogjes te melden dat ik in principe elke dag strafbaar ben voor een niet apk-gekeurde auto en in principe dus ook elke dag een boete kan verwachten. (?!) Ik had die auto gewoon ergens op een boerenerf moeten zetten, maar ja had dit nooit verwacht. Een ding werd mij toen al duidelijk. Bekeuringen in Nederland zijn niet in de eerste plaats om fout burgergedrag te corrigeren, maar om geld binnen te halen. Burgertje plukken. Als ik zo op zijn tijd weer eens een bekeuring krijg voor een futiliteit ervaar ik dat ALTIJD als onrechtvaardig. Dat hebben ze er mee bereikt.
Trauma !

Met vriendelijke groet,

Dirk-Jan

Anoniem zei

Ik kom hier toevallig even voorbij, maar had jij die auto niet beter bij die plattelander Jan achter de boerderieje kunnen plakken?

Ik heb zo een keer binnen een uur twee bekeuringen gehad voor het leunen van mijn auto op een en de zelfde stoep. Kassa, weer een studiereis naar Wisconson voor B&W gefinancierd!

ps
Je moet wel een beetje oppassen voor Jan zijn
curieuse
toilet keuze.

Wachita

Anoniem zei

@Wachita,

De auto stond geparkeerd op een rustige parkeerplaats, er werd niet mee gereden en vormde geen . Het was uit oogpunt van verkeersveiligheid wel mogelijk maar ik besloot het rijden te beperken om geld te kunnen sparen. Omdat een dromer mijn auto eens bij een rood stoplicht had geramd. Tijdens de bonnenregen ben ik nog een keer naar de garage gereden en weer terug en heb daarna zwaar paranoide een enkele rit naar een autohandel om met spoed mijn auto voor een habbekrats van de hand te doen. Omdat ik werd geparasiteerd door "het volk z'n beste vriend".

Welke Jan bedoel je ? Iemand die hier wel eens commentaar geeft wellicht ? computer had ik toen ook nog niet. Ik was langdurig werkloos en armer dan Job.
Het heeft me anderhalf jaar plus rente over een lening gekost om alle openstaande boetes te betalen.

Laat ze boeven gaan vangen !

Groet,

Dirk-Jan

de Frater zei

Ja Dirk-Jan,de Frater heeft zo zijn bedenkingen bij de vermeende oprechtheid en hulpvaardigheid van het politie corps, naar de burger toe. Het "likken naar boven-schoppen naar beneden" principe wordt bij hun tot kunst verheven.
Zo ben ik er ook heilig(zucht, mag een frater dit woord wel straffeloos gebruiken?) van overtuigd dat al die gerooide cannabisreservaten de staatskas ook weer ten goede zullen komen.
Dat ze geen loonsverhoging krijgen is voor mij wel logisch, want de regering gaat er al twee jaar vanuit dat de sjampetters, via het uitschrijven van bekeuringen, hun eigen inkomen en dat van de overheid zekerstellen.
Kijk vroeger kon je nog bij de politie komen met 3 jaar lagere school en een lengte van minimaal 1.73 meter. Met al die bonnenacties moet een agent wel gedegen kunnen lezen en schrijven, dus de toelatingscriteria zijn lichtelijk aangepast, maar het wiel zullen ze wel nooit uitvinden. Zelfdenkzaamheid is dus niet aan hun besteed en wellicht zeker niet wenselijk. Ja-knikkers hebben we nodig om die knikkers binnen te halen.
Ha Ha, eigenlijk is het meer om te huilen.
Groeten en een gezegende dag
de Frater

Anoniem zei

moiiioo,
ik zie dat mien noam weer voorbij komt hieroo
Loat ik ditte zegn tegen dirkjan
; ie hadn toen met die aanrieding beter kunnen gaan kloagn over een wiplesj en met joen lening een advocaat kunn huren
veur een fixe schadevergoeding
de tuutn komt allent as ie ze niet neudig bent
is zelfde in de agrarusche sektor de overheid pakt je alles af die regelneukerij is beduuld om het volk te melkn en ik kan ut weetn want ik ben een boer moar die er snel met ophoalt as ut zo deurgaajt !!!!!!!!!!!!\ komp nog op zwart zoad te zitn heirzo ..
groetn
jan

Anoniem zei

Als ze maar van mij afblijven!!!!!

Boris Boef